האתר שבניתם בג'ומלה או וורדפרס מאוד איטי ? בניתם אתר בג'ומלה או וורדפרס, העליתם אותו לאוויר ופתאום אתם מגלים שהוא לא מהיר כפי שחשבתם ?

אתם לא לבד, זאת בעיה מוכרת שהרבה בעלי אתרים נתקלים בה בבניה של אתר חדש. להלן מספר פעולות שתוכלו לבצע כדי לשפר את מהירות האתר, הקטנת זמן טעינה של האתר ואת הביצועים שלו:

לפני הכל: מילת הקסם "גיבוי". חשוב לעשות גיבוי לפני כל פעולה ושינוי שאתם מבצעים באתר ואפילו לנהל רישום של הפעולות שאתם עושים – התקנות, שינויי קוד וכד. אם נתקלתם בבעיה תוכלו לנסות לשחזר מהנקודה בה עשיתם שינוי. תוכלו לחסוך הרבה לילות ללא שנה בשיטה זו. אל תגידו שלא הזהרנו…:)

 

כלים לבדיקת מהירות אתר

ראשית כדאי להבין מדוע האתר איטי, יכולים להיות לזה הרבה מאוד סיבות וברוב המקרים מדובר בשילוב של אותן סיבות. יש הרבה כלים בשוק שיכולים לתת לכם אינדיקציה לגורמים לביצועים של האתר.

http://www.webpagetest.org/  – כלי מצויין שנותן ניתוח מפורט על זמן עליית האתר, סוגי הקבצים השונים והרבה מדדים שאיפשרו להבין איפה כדאי לבצע אופטימיזציה.

http://tools.pingdom.com/ – כלי לבדיקת ביצועים עם מדדים וציון סופי.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ – כלי לניתוח מהירות אתר והמלצות כיצד לשפר את הביצועים. נותן גם ציון לטעינת האתר במובייל וחויית משתמש.

http://gtmetrix.com/ – כלי לניתוח מהירות האתר. בדומה לכלים האחרים הוא גם נותן המלצות מה לתקן.

Performance Audit – כלי ניתוח בתוך ה developer tools של דפדפן כרום.(לחיצה F12 – > Audits) נותן מגוון המלצות לשיפור ואופטימיזציה של האתר.

גורמים המשפיעים על מהירות האתר.(צד לקוח)

להלן מספר דברים שכדאי לבדוק באופן ראשוני שיעזרו לטעינת אתר מהירה יותר:

1. GZIP – כיווץ קבצי js css . בכל שרת יש דרך להגדיר זאת. לג'ומלה יש הגדרה לכיווץ gzip בפאנל הניהול תחת הגדרות השרת. כדאי להפעיל אותה.

2. CACHE – הפעלת זכרון מטמון משפר דרמטית את מהירות האתר משום שהוא מוריד עומס מפעולות שהשרת לא צריך לבצע עבור כל פנייה ויכול לעשות באופן קולקטיבי.

לג'ומלה יש מערכת cache משלה שניתן להפעילה. כמו כן יש מספר תוספים ורכיבים שניתן להתקין ועוזרים בניהול זכרון המטמון, חלקם בתשלום וחלק חינמיים:

JCH optimize – כלי נהדר שמבצע הרבה מעוד פעולות אופטימיזציה לאתר כגון: איחוד קבצי css js, חיבור תמונות ל sprite, זכרון מטמון, gzip ועוד.

jot cache – כלי לניהול זכרון מטמון בצורה יותר מסודרת מאשר הכלי הבסיסי של ג'ומלה.

בוורדפרס ניתן להשתמש בתוסף הבא על מנת לאחד קבצי css js  הוא נקרא Autoptimize

 כלים למציאת קוד js ו css לא בשימוש

הרבה פעמים יש באתר קוד js ו css שלא בשימוש ונטען לדפדפן ללא סיבה. קוד זה מעמיס על טעינת האתר וכדאי לפנות אותו.

יש מספרים כלים שעוזרים לנו למצוא קוד זה:

https://unused-css.com/ – אתר שסורק את האתר ומוצא קוד js \ css שלא בשימוש וכדאי למחוק אותו.

Dust-Me – תוסף פיירפוקס שסורק את האתר ומוצא קוד לא בשימוש.

 תמונות כבדות

לעיתים אנו שמים באתר תמונת שלא עברו אופטמיזציה לגלישה. לא כל קובץ שנוצר בתוכנת עריכה מותאם לצפייה בדפדפנים. ברוב המקרים הוא לא. לכן כדאי לדעת מה עושים. יש הרבה כלים לכיווץ תמונות, הנה כלי שימושי

http://optimizilla.com/

הנה עוד כלי

https://kraken.io/

כדי לכווץ תמונות בוורדפרס ממולץ להשתמש בתוסף הבא https://wordpress.org/plugins/wp-smushit/

זכרון מטמון בדפדפן לטעינת קבצים רק לעיתים רחוקות

הרבה מהקבצים שנטענים לדפדפן כגון javascript, css, אייקונים וכו, אין צורך לטעון אותם שוב ושוב לדפדפן. לכן יש הגדרות שניתן ליישם בקובץ הגדרות השרת .htaccess שמאפשרות להגדיר טווחי טעינה מרווחים יותר לכל קובץ.
הנה מאמר שמסביר כיצד ניתן להגדיר קובץ זה כדי לשפר ביצועי האתר לטובת SEO

מחיקה והסרה של תוספים ורכיבים לא בשימוש

רובנו שוכחים לעשות פעולה פשוטה זו שיכולה לשפר את ביצועי האתר באחוזים ניכרים. הרבה תוספים, פלאגינים ורכיבים נטענים לתוך הדף ברגע שהם במצב פעיל. חלקם תוספים מקום בזכרון וחלקם מבצעים פעולות על בסיס הנתונים מה שמעמיס על זמן הטעינה. אם אין בהם צורך כדי לנטרל אותם. חשוב – לא לשכוח לעשות גיבוי לפני כל פעולה כזאת ולנהל רישום של מה הסרתם. אם נתקלתם בבעיה תוכלו לנסות לשחזר מהנקודה בה ביצעתם את ההסרה

סדר טעינה של CSS ו JS

ע"פ כלי הניתוח של גוגל performance audits אשר יושב בתוך ה developer tools יש לשים את ההפניות לקבצי ה CSS לפני כל קריאה לסקריפט ג'אווהסקריפט חיצוני. זה מונע עיכוב בטעינת הדף והשלמת ההידור שלו לצורך תצוגה בדפדפן. עוד על הנושא בפורום הזה

גורמים המשפיעים על מהירות האתר.(צד שרת)

לפעמים צוואר הבקבוק המשפיע על מהירות האתר נמצא דווקא בשרת. יכולים להיות מספר גורמים לכך:

1. קוד בנוי לא טוב – שאילתות מרובות או לא יעילות לבסיס נתונים, קוד מסורבל ולא יעיל גורמים לעודף פעולות חישוב בשרת ולהאטה בעיבוד הקוד. רכיבים או תוספים שבנויים לא נכון. זה נושא די בעייתי כי אין דרך טובה לבדוק את זה חוץ מאשר לנסות לבודד כל רכיב ולראות אם הוא משפיע על המהירות. דרך טובה לבדוק את הנושא היא למדוד מהירות טעינת הדף בכלים שונים. גוגל אנאליטיקס מציעים בכלי הסטטיסטיקה שלהם כלי חדש המאפשר לראות את מהירות טעינת האתר בכל דף ויחסית גם לשאר הדפים באתר. ניתן גם לבדוק את ניצול המשאבים של השרת בכלי מדידה שיש בלוח הבקרה של השרת כגון CPANEL ועוד. מה שאפשר לבחון זה את ניצול ה CPU והזכרון של האתר. אם הנתונים האלה נראים גבוהים יתכן שיש בעיה בניצול המשאבים של האתר. דברו עם חברת האחסון שלכם כדי לבדוק את הנושא.

2. שרת עמוס או לא מספק מספיק משאבים – אם האתר שלכם יושב על שרת משותף – shared hosting. יכול להיות שהגדרת השרת מקצה לאתר שלכם משאבים לא מספיקים – כמות זכרון RAM לא גדולה מספיק לדוגמא. בסיס נתונים עמוס יראה איטיות בפניות אליו ממספר רב של אתרים וישפיע על מהירות האתר. חברת אחסון אחראית וטובה לא תעמיס על שרת משותף יתר על המידה למרות שזה לכאורה יותר רווחי לה לעשות כן. כדאי לדבר עם החברה ולשאול את השאלות האלה.

3. מהירות פניות DNS לשרת. זה יכול להיות גורם משפיע שלעיתים לא שמים לב אליו. שרת DNS איטי יכול לעכב טעינת אתר במספר שניות שזה מאוד משמעותי. שירותי DNS טובים אמורים לשמור שאילתות DNS לאתר בזכרון המטמון שלהם והאיץ את מהירות התגובה. שוב פעם, בכלי מדידת המהירות בגוגל אנליטיקס ניתן לראות נתון זה (חשוב לזכור שמדובר רק בפניות לדף הבית). הנה דיון מעניין על הנושא בפורום באתר לבדיקת מהירות טעינת אתרים

שתף

פוסטים קשורים

פיתוח אתרים ריספונסיביים

פיתוח אתרים ריספונסיביים

אחד הדברים היותר מאתגרים הו...
הנגשת אתרים

הנגשת אתרים

 אנו מבצעים בדיקות נגישות לבעלי ...
שיעורים פרטיים בבניית אתרים

שיעורים פרטיים בבניית אתרים

בחובזה אנו מציעים שיעורים פ...

תגובות